Członkowie Europejskiego Związku Producentów Podłóg Laminowanych (EPLF) osiągnęli w minionym roku sprzedaż na poziomie 479 milionów metrów kwadratowych. Można na tej podstawie wnioskować, że kryzys powoli odchodzi w niepamięć, a rynek laminatów ożywia się.

Udany rok 2010 EPLF określa jako drugi najlepszy w swojej historii. Lepsze wyniki odnotowano jedynie na rok przed globalnym kryzysem gospodarczym, czyli w 2007 roku.

W minionym roku członkowie EPFL – producenci podłóg laminowanych (Classen Group, Alloc, Balterio, Berry Floor, Egger, EPI Group, Haro, Faus Group, Kaindl, Krono Group, Kronotec, LaminatePark, Meister Werke, Parador, Pergo, Poliface, Skema, Quick Step, Vario, Witex, Yildiz Sunta MDF) – sprzedali ponad 479 milionów metrów kwadratowych. Dla porównania w 2009 roku sprzedaż wyniosła 443 miliony m2. Oznacza to wzrost globalnej sprzedaży o 8,1 procent.

Stabilna Europa Zachodnia

Na rynkach Europy Zachodniej sektor podłóg laminowanych był w czasie kryzysu stabilny. Odnotowano nawet niewielki wzrost – sprzedaż zwiększyła się z 285 milionów m2 w 2009 roku do 299 milionów m2 w 2010, co stanowi zmianę na poziomie 4,9 procent.

W minionym roku nieznaczny spadek odczuły Niemcy – największy europejski rynek podłóg laminowanych – z 85 milionów m2 w 2009 na 83 miliony m2 w 2010 roku. Wynik ten w dalszym ciągu plasuje Niemcy na czele rankingu rynków Europy Zachodniej.

W statystykach EPLF dla Europy Zachodniej została także ujęta Turcja, która zajęła drugie miejsce dzięki odnotowaniu sporego wzrostu sprzedaży – z 36 milionów m2 w 2009 do 52 milionów m2 w 2010 roku.

Trzecie miejsce w tym zestawieniu zajęła Francja, której rynek laminatów odnotował delikatny wzrost z 39 do 40 milionów m2.

Wielka Brytania znalazła się na czwartym miejscu z lekkim spadkiem sprzedaży – z 33 milionów m2 w 2009 do 29 milionów w roku ubiegłym. Holandia utrzymała stabilne piąte miejsce i utrzymała sprzedaż na poziomie 21 milionów m2.

Pozytywnie na wschodzie Europy

Rozwój rynku Europy Wschodniej przedstawia się raczej pozytywnie. W 2010 roku producenci podłóg laminowanych odnotowali sprzedaż na poziomie 104 milionów m2, czyli o 7,2 procent większą niż w 2009 (97 milionów m2). Jest to dobry wynik, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że spadek rocznego porównania 2008/2009 wyniósł w tym regionie aż 25 procent.

Na czele rankingu rynków podłóg laminowanych w Europie Wschodniej jest Polska, która odnotowała niewielki spadek sprzedaży – z 29 milionów m2 w 2009 do 28 milionów m2 w 2010 roku.

Drugim co do wielkości rynkiem jest Rosja, które odnotowuje szybkie i spore wzrosty – z 17 milionów m2 w 2009 do 24 milionów m2 w 2010 roku.

Trzecie miejsce zajmuje Rumunia, która utrzymała wynik z 2009 roku – 12 milionów m2. Czwarte i piąte miejsce zajęły odpowiednio Ukraina i Węgry.

Rynki pozaeuropejskie też rosną

Ameryka Północna i Azja to rynki wykorzystywane głównie przez regionalnych dostawców oraz członków EPLF, którzy mają na ich terenie zakłady produkcyjne.

W 2010 roku sprzedaż podłóg laminowanych w Ameryce Północnej wyniosła 41 milionów m2, co stanowi wzrost w porównaniu do 2009 roku, w którym odnotowano sprzedaż na poziomie 36 milionów m2. Największą część tego rynku stanowią oczywiście Stany Zjednoczone – 24 miliony metrów kwadratowych (dla porównania w 2009 roku sprzedaż w tym kraju wyniosła 20 milionów m2).

Pozytywnie rozwija się również rynek kanadyjski – w 2010 roku osiągnął sprzedaż na poziomie 17 milionów m2 (w 2009 – 16 milionów m2).

W Azji łączna sprzedaż europejskich producentów wyniosła około 10 milionów m2, co stanowi niewielki wzrost. Wynik ten można przypisać głównie takim krajom jak Izrael czy Iran, jednak rynek chiński także zaczyna wzrastać. Znaczący wpływ na tą sytuację ma eksport europejskich produktów z segmentu premium.

Wzrost odnotowała także Ameryka Południowa – z 11 do 16 milionów m2. W Afryce natomiast interesującymi rynkami są Egipt i południowa część kontynentu. Tamtejsza sprzedaż na poziomie trzech milionów metrów kwardratowych jest wciąż nieco wyższa niż łączna sprzedaż w Australii i Nowej Zelandii.

Data dodania: 19.01.2011